maanantai 24. elokuuta 2015

Tuntemuksia leikkauksen jälkeen


Leikkauksesta on nyt kulunut neljä viikkoa ja sopii ihmetellä vaan, miten nopeasti aika on kulunut.
Lonkassa ei ole enää juuri lainkaan kipuja ja kävely sujuu hyvin yhden kepin avulla. Leikkausarpi on siisti ja parantunut hyvin. Istuminen on hieman hankalaa, koska ”peffa” tavallaan väsyy ja alkaa särkemään. Muuten olo on ihan ok.

Kipulääkkeistä puheenollen, eipä minulle Tyksissä sen enempää tarkennettu mitä lääkkeitä syöttivät ja mitä sain reseptillä kotiin. Tytär kävi kylässä ja kauhisteli, kun kuuli, mitä ne ovatkaan minulle antaneet!!  Jaa, hyväähän se oli….  vei kivun pois ja olo oli kuin kuningattarella. Mieli oli kuin Naantalin auringolla ja nauru todella herkässä. Hyväntuulisuuttani olisin voinut muille jakaa mieli määrin.
(kuva lainattu netistä)
Pilleristi mummo!



Kotona ehdin syödä näitä lääkeitä, yhdessä kahden muun lääkkeen kanssa, kaksi viikkoa. Vähentyneiden kipujen takia päätin lopettaa ko. lääkkeen syömisen, mutta jatkaa kahden muun lääkkeen ottamista.  
En todellakaan tiennyt mikä minua odotti. Lääkkeen vaikuttava aine on Pregabaliini, joka lopettaessa voi aiheuttaa pahoja vieroitusoireita. Ja minähän sain niitä. Runsaan vuorokauden kuluttua alkoi hirvittävä horkka. Kylmiä ja kuumia vilunväristyksiä tuli tykkänään ja iho oli hiestä märkä. Olo oli hirvittävän ahdistunut ja öisin näin painajaisunia. Melkeinpä voisin sanoa, että kolkuttelin h******n portteja. Kaksi vuorokautta makasin sängyssä hervottomana ja luulin, että noutaja tulee. Mutta nyt viiden vuorokauden jälkeen voin jo sanoa, että olo on helpottunut ja saan enää vain lieviä hikikohtauksia. Ihanaa kun kaikki kauheus on ohi. Itse en edes tarkistanut kyseisen lääkkeen infoa, koska se oli aloitettu Tyksissä ja ajattelin, että he tietävät mitä antavat. Apteekista haetun pakkauksen päällä luki: ”Yksi kapseli kaksi kertaa vuorokaudessa, kipulääke.” Että näin!


Väsynyt.. mutta hengissä!
-tuta-





23 kommenttia:

  1. Mukavaa kuulla toipumisen edenneen hyvin :-) Minäkin sain kyseistä lääkettä pienellä annoksella selkäkipuihini.
    Putosin yhtenä aamuna raput puolivälistä alas. Ranne kipettyi ja turposi, pääni löin peilikaapin alareunaan. Onneksi ei peilit tulleet alas. Siihen loppui ko lääkkeen käyttö :-)
    Mukavaa ja kivutonta viikkoa :-)

    VastaaPoista
  2. Uhhuh ihan kauheat liskojen yöt sinulle tulleet moisista lääkkeistä, sellainen on suorastaan karmaisevaa! Onneksi paraneminen etenee hyvin <3

    Hyviä ajatuksia täältä ja pikaisia paranemisia! <3

    VastaaPoista
  3. Paranemista sinulle! Hyvä että kivut ovat hellittäneet!

    VastaaPoista
  4. Hyvä että paraneminen on edistynyt! Kauheita lääkkeitä määräävät kertomatta tarkemmin sivuoireista tai vierotusoireista :( Pelottavaa, kun luottaa siihen että tietävät mitä määräävät...
    Pikaista paranemista ja positiivisia ajatuksia Sinulle!

    VastaaPoista
  5. Ohoh, harvemmin tulee kyseenalaistettua lääkäreiden määräämiä lääkkeitä, onneksi et koko satsia syönyt.
    Hienoa, että toipuminen etenee hyvin.

    VastaaPoista
  6. Tuo on tuttua minulle kun käytin noita Debolaastareita, kivut meni ja pää meni sekaisin. Vierotus oireet hirveitä ja onneksi olet selvinnyt niistä.

    VastaaPoista
  7. Ohoh! Ehdin jo kiinnostua tuollaisesta lääkkeestä, mutta tarinan loppu paljasti totuuden. Eihän ne lääkärit aina "tiedä". Minullekin joku lääkäri väittää, ettei käyttämästäni Tramalista tule vieroitusoireita, mutta minä TIEDÄN, että tulee.

    VastaaPoista
  8. Voi hurja mitä sivuoireita, miksi ei voida sanoa reilusti, mitä mikäkin lääke saattaa aiheuttaa ☻
    Onneksi jo olet voiton puolella ♥
    Paranemisia ja mukavaa viikkoa Sinulle Tuta ♫~♥

    VastaaPoista
  9. Aika hurjilta kuulostivat nuo lääkkeen haittavaikutukset. On suorastaan edesvastuutonta lääkäriltä olla kertomatta potilaalle millaisia sivuvaikutuksia kullekkin määrätyt lääkkeet aiheuttavat. Hienoa, että olosi on normalisoitunut ja olet hyvää kyytiä toipumassa leikkauksesta.

    VastaaPoista
  10. Hyvää että paraneminen edistyy hyvin Mukavaa viikkoa sinulle :)

    VastaaPoista
  11. Hyvä lääke hermokipuun. Vahvoja lääkkeitä EI KOSKAAN SAA LOPETTAA KUIN SEINÄÄN. Vaan asteittain ja alasajo voi kestää jopa viikkoja. No tehtyä ei saa tekemättömäksi. Hyvä kun kivut on voitettu ja toipuminen on alkanut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu.. sen luin jälkikäteen, kunpa Tyksissä olisi infottu tai apteekissa, miten lääkeiden lopetus tehdään!

      Poista
  12. Jopa oli kokemus, tuollaista lääkettä en olekaan onneksi koskaan saanut. Olisi toivottavaa että lääkäri infoaisi hiukan perusteellisemmin ja joskus niin tekeekin mutta tietoa tulee niin paljon ettei millään kaikkea muista. Sain alkukesällä allergia(kutina)lääkkeestä kanssa oireet, en pahoja vaan ikäviä, aina nukutti ja ihmettelin kun nukutti niin kauheasti...no lääke oli kutinaan, nukahtamisvaikeuksiin, unioireisiin, masennukseen...huh ja luotin saaneeni vain allergiaa helpottavan lääkkeen.

    Onneksi aallot ja kipu on helpottanut, onneksi toipuminen on hyvin edennyt ja olet päässyt nauttimaan kesästä!

    VastaaPoista
  13. Hyvä että toipuminen on sujunut hyvin:)

    VastaaPoista
  14. Tuttu lääke ja tutut tunemukset. Lääkkeen alasajo pitää tehdä asteittain ja lääkärin valvonnassa. Hyvä että selvisit yksinäsi tuosta "kylmästä kalkkunasta". Miulla edellinen vierotus kesti kolme kuukautta. Olethan jatkossa varovaisempi.
    Mutta iloitaan että lonkka on hyvä ja kohta voit kävellä ilman keppiä.

    VastaaPoista
  15. Heinoa, että paraneminen on lähtenyt hyvin käyntiin :) Mutta kipulääke kuulostaa pelottavalta; täytyy muistaa tämä, jos itselle määräillään uusia kipulääkkeitä.

    VastaaPoista
  16. Onpa sinulla ollut kokemuksia! Pikaista paranemista sinulle ja iloista syksyn alkua :)
    T. Nelliina

    VastaaPoista
  17. Auts! Tokihan sitä aina uskoo noita tohtoreita, että ne tietävät, mitä tekevät, mutta oliskohan kuitenkin ollut paikallaan antaa vähän infoa moisesta lääkkeestä. Onneksi olet jo paremmalla puolella koettelemusten kanssa.

    VastaaPoista
  18. Hurjaa! Miten pahat oireet olisivatkaan olleet jos vähääkää kauemmin niitä pillereitä olisit popsinut... Hui.
    Onneksi se on nyt takana, ja toipuminen etenee vauhdilla.

    VastaaPoista
  19. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  20. Oletko jo paranemaan päin? Olethan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep.. olo paranee koko ajan ja innolla odotan, että pääsen kävelemään ilman keppiä:)

      Poista
  21. Onneksi leikkaus meni hyvin! Kyllä nuo lääkärit aika surutta joskus määräävät tosi vahvoja kipulääkkeitä, ja vielä koukuttavia. Onneksi lopetit ajoissa. Paranemista!

    VastaaPoista

Se mitä näet ja miten näet ei johdu pelkästään näkökyvystäsi, vaan hyvin paljon myös sydämestäsi, sillä silmien juuret ovat sydämessä. Marleena Ansio