sunnuntai 2. helmikuuta 2020

Amatsoninliljan tarina!


amatsoninlilja.jpg
Tämän Amatsoninliljan tarina alkaa vuodesta 1971, kun se saapui Ostindien-nimiseen taloon, joka oli kotimme kaksi vuotta, talo sijaitsi Taalintehtaan kauniissa ruukin ympäristössä.  Kukan sipulin antoi tyttäreni kummitäti Viola, jonka kasvia olin käynyt ihailemassa hänen kotonaan Söderlångvikissä. En huomannut kysyä häneltä, mistä tai keneltä hän oli sen saanut. Ja nyt se on jo myöhäistä, koska häntä ei enää ole.

Kasvia hoivasin hellin kätösin pari vuotta, kunnes muutimme läntiseen naapurimaahan, jonne kasveja ei saanut viedä. Vein Amatsoninliljan tätini luo 9 vuodeksi. Siellä se viihtyi hyvin, kasvi kukoisti  ja palatessamme takaisin Suomeen, hän jakoi sen kahteen osaan, josta minä sain sen toisen osan. 💓Siitä lähtien Amatsoninlilja on kulkenut mukanani.  

Tarina ei vielä tähän päädy, nykyään kasvi on enemmän ukkokullan hoidettavana ja hän on kasvia hoitanut niin hyvin, että se on vuosien varrella jaettu moniin osiin. 
Tyttärelläni on hoidettavanaan yksi tämän jälkeläisistä. Ja olen hänelle leikilläni sanonut, että hänen pitää hoitaa kasvia yhtä kauan kuin minä olen omaani hoitanut.  Tähän tyttäreni vastasi, että ”yritän parhaani, mitään en takaa” 😮No... kun viimeksi hänen luonaan kävin, niin siellä se lilja oli niin hyvinvoivana. 💕Taitaa siitä riittää hänen lapsilleen omat liljat hoidettavakseen.

(kuin huomaamatta... olen ottanut oman nimenikin käyttöön.😗Saako olla, vai laitanko Tutan takas?

Helmeilevää helmikuuta!
-Tuula-

20 kommenttia:

  1. Noin muistorikasta kukkaa on ilo hoitaa. Kukka on tosi upea yksityiskohtineen.
    Kun ei nimi miestä pahenna, niin ei sitten varmaan naistakaan ;) Molempi parempi.

    VastaaPoista
  2. Tuula on oikein hyvä..♥ Käytä vaan sitä..:)
    Ihanat kukat tuossa liljassa! ja kiva tarina.

    VastaaPoista
  3. Kaunis tarina kukasta:),joka on nähnyt uskomattomat päivät:))
    Niin miehesi on oikea viherpeukalo!:)))
    Minulle sopii Tuula..mutta minulle olet aina Tuta :)
    Hyvää alkanutta helmikuuta:viherpeukalolle sekä hänen rouvallensa:))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia Liisa... Tutalla olen aloittanut ja monelle taidan olla tuttu sillä nimellä. Ukkokultani osaa vaalimisen taidon.

      Poista
  4. Todella kaunis viherkasvi ja niin ihana kukka ja hieno tarina.

    VastaaPoista
  5. Upea kukka ja kaunis tarina kauniisti kukkivasta kasvista. Villatutana olen oppinut sinut tuntemaan.

    VastaaPoista
  6. Ihana tarina kauniista kukasta. Mukavaa helmikuun alkua sinulle Tuula. :)

    VastaaPoista
  7. Upea tarina ja niin kauniisti kukkii 🌺
    Ihanaa helmikuuta!
    T: - Satuli -

    VastaaPoista
  8. Wau, mikä ihana kukka ja tarina!
    Itse en ole lainkaan viherpeukalo.
    Täytyy myöntää, että ihastuin Tuta-nimeen, mutta Tuulakin käy hyvin.

    VastaaPoista
  9. Hyvin olette hellineet niin kauniisti kukoistaa. Kauniit kuvat!
    Mukava kerronta kukan historiasta.

    Hyvää helmikuuta! ☺️

    VastaaPoista
  10. Onpa upea kukka ja mukava tarina. Mulla ei ole yhtään viherkasvia :( minä saisin ne heti hengiltä. Kyllä molemmat nimet on hyviä. Mukavaa viikkoa <3

    VastaaPoista
  11. Kyllä on upea kukka. Ja vielä upeampi tarina. Ihana, kun on muistoja, se tuo asioihin syvyyttä. Molemmat nimet ovat oikein hyviä. Käytät oman harkintasi mukaan :)

    VastaaPoista
  12. Upea on kukkasi ja kiva tarina. Nimellä ei väliä kunhan vain olet siellä 😀

    VastaaPoista
  13. Amatsoninlilja jaksaa kukkia minullakin. On ollut kauan. En edes muista, mistä on minulle eksynyt, ehkä yhdeltä ystävältä. Poikasia on kyllä mennyt moneen paikkaan.

    VastaaPoista
  14. Hieno tarina ja hieno kasvi! Ilmeisen hyvässä hoidossa, kauniit kukat. Hyvää aurinkoista helmikuuta!

    VastaaPoista
  15. Kiitoksia kaikille... kyllähän tuo Tutakin kulkee mukana, osa minua on myöskin.

    VastaaPoista
  16. Vanha amatsoninlilja muutti naapurosta meille syksyllä. Se otti nokkiinsa ja kellastutti melkein kaikki lehtensä. Kompostori oli jo osoitteena, mutta sitten huomasin liljan pukkaavan hentoja versoja. Vaihdoin juuri kukan uuteen purkkiin, koska se ei mahtunut enää entiseen kotiinsa. Nyt se on alkanut pukkaamaan uutta toden teolla. Koska se kukkii, saapas nähdä.

    VastaaPoista
  17. Minullakin on vanha amatsoninlilja. Olen jakanut sen aina kun ruukku alkaa täyttyä liikaa. Jaksaa kukkia useamman kerran vuodessa, joskus yksi kukkavana ja joskus jopa 4-5. Onneksi on vain hento tuoksu että voin tuoksuallergikkona nauttia kauniista kukista.

    VastaaPoista

Se mitä näet ja miten näet ei johdu pelkästään näkökyvystäsi, vaan hyvin paljon myös sydämestäsi, sillä silmien juuret ovat sydämessä. Marleena Ansio